Меню раздела


Патрыятычнае выхаванне дашкольнікаў

            Пачуццё патрыятызму так шматгранна па свайму зместу, што не можа быць вызначана некалькімі словамі. Гэта і любоў да родных месцаў, і гонар за свой народ, за яго культуру, і адчуванне сваёй непарыўнасці з навакольным, і жаданне захоўваць і прымнажаць багацце сваёй краіны.

Патрыятызм праяўляецца не толькі ў складаных цяжкіх жыццёвых сітуацыях, але і ў штодзённай працоўнай і духоўнага жыцця народа.
Аднак, калі гэта пачуццё гэтак складана, то правамерна казаць аб ім у дачыненні да дзяцей дашкольнага ўзросту? Уважлівае назіранне за дзецьмі, вывучэнне іх узроставых асаблівасцей, інтарэсаў дазваляе зрабіць выснову, што старэйшы дашкольнік валодае вялікай колькасцю ведаў, а яго інтарэсы часта звязаныя не толькі з сучаснасцю, але і з будучыняй. У размовах дзяцей, іх пытаннях можна пачуць меркаванні пра дабро і зло, аб несправядлівасці. Усё гэта сведчыць аб тым, што выхаванне патрыятычных пачуццяў можна і трэба пачынаць з дашкольнага ўзросту. Крылатая фраза: "Усё пачынаецца з дзяцінства" - як нельга больш ставіцца да гэтага пытання. Задумваючыся пра вытокі патрыятычных пачуццяў, мы заўсёды звяртаемся да ўражанняў дзяцінства: гэта і дрэва пад акном, і родныя напевы.

З маленства дзіця чуе родную гаворка. Песні маці, казкі адкрываюць яму вочы ў свет, эмацыйна афарбоўваюць цяперашні, усяляюць надзею і веру ў дабро, якое нясуць нам казачныя героі. Казкі хвалююць, захапляюць дзіця, прымушаюць яго плакаць і смяяцца, паказваюць яму, што народ лічыць самым галоўным багаццем – працавітасць, сяброўства, узаемадапамога. У кожнага народа свае казкі, і ўсе яны па сваім, з уласцівым дадзеным народу каларыту перадаюць ад пакалення да пакалення гэтыя маральныя каштоўнасці. Слухаючы казку, дзіця пачынае любіць тое, што любіць яго народ і ненавідзець тое, што ненавідзіць народ. "Гэта першыя бліскучыя спробы народнай педагогікі, - пісаў К. Д. Ушынскі , - і я не думаю, каб хто-небудзь быў у стане змагацца ў гэтым выпадку з педагагічнымі геніямі народа».

Загадкі, прыказкі, прымаўкі-гэтыя жамчужыны народнай мудрасці ўспрымаюцца дзіцем лёгка і натуральна. У іх і гумар, і сум і глыбокая любоў да чалавека, да Айчыны. Казкі, прыказкі, прымаўкі фармуюць пачатак любові да свайго народу, да сваёй краіны.
Вельмі рана ў свет дзіцяці ўваходзіць Прырода роднага краю. Рака, лес, поле паступова ажываюць для яго: ад першага агульнага ўспрымання дзіця пераходзіць да канкрэтызацыі – у яго з'яўляюцца любімыя куткі для гульні, любімае дрэва, сцяжынкі ў лесе, месца для рыбалкі каля ракі. Гэта робіць лес, рэчку сваімі, роднымі, якія застаюцца ў памяці дашкольніка на ўсё жыццё.
Так грамадскае і прыроднае асяроддзе выступае ў ролі першага педагога, які знаёміць дзіця з Радзімай. Але без дапамогі дарослага дзіцяці цяжка вылучыць у навакольнага жыцця найбольш істотнае характэрнае. Ён можа не ўбачыць галоўнае, або прыняць за галоўнае нетыповае, другараднае. "Як у маленькага дрэўцы, клапатлівы садоўнік умацоўвае корань, ад магутнасці якога залежыць жыццё расліны на працягу некалькіх дзесяцігоддзяў, так і дарослы павінен клапаціцца аб выхаванні ў дзяцей пачуцці бязмежнай любові да Радзімы». Без дапамогі дарослага дзецям цяжка зразумець, што людзі працуюць на карысць усёй краіны, што горад, сяло, лес, рака, якія дзіця бачыць кожны дзень – гэта і ёсць яго радзіма.
Дарослы выступае пасярэднікам паміж дзіцем і навакольным яго светам, ён накіроўвае, рэгулюе яго ўспрыманне навакольнага. У дзяцей яшчэ вельмі малы жыццёвы вопыт, і ў сілу сваёй здольнасці да пераймання і з даверу да дарослага дзеці пераймаюць у іх ацэнкі падзей: што кажуць дома бацькі аб маючым адбыцца суботніку, як рыхтуюцца да свята і г.д. – ва ўсім праяўляецца іх стаўленне да жыцця, якое паступова выхоўвае пачуцці дзіцяці.

Пры выхаванні патрыятычных пачуццяў вельмі важна падтрымліваць у дзецях цікавасць да падзей і з'яў грамадскага жыцця, гутарыць з імі аб тым, што іх цікавіць. Прынята лічыць, што выхаванне ў дзяцей патрыятычных пачуццяў адбываецца ў наступнай паслядоўнасці: спачатку выхоўваецца любоў да бацькоў, роднага дома, дзіцячага садка, затым да горада, да ўсёй краіны. Аднак няправільна меркаваць, што выхоўваючы любоў да бацькоў, мы ўжо тым самым выхоўваем любоў да Радзімы. На жаль, вядомыя выпадкі, калі адданасць свайму дому, сваёй сям'і ўжываецца з абыякавасцю да лёсу Радзімы і нават са здрадай.
Мы вучым дзіцяці з першых гадоў жыцця любіць бацькоў, дапамагаць ім. Высакароднае пачуццё адданасці дарагому чалавеку, патрэба ў духоўнай і эмацыйнай блізкасці з ім-усё гэта вельмі важна для станаўлення асобы дзіцяці, для пачуцця абароненасці і дабрабыту. Але для таго каб гэтыя пачуцці сталі пачаткам любові да Радзімы, вельмі важна, каб дзеці як мага раней убачылі грамадзянскую асобу сваіх бацькоў, ўсвядомілі іх як працаўнікоў, якія ўносяць свой уклад у агульную справу.
Важным сродкам патрыятычнага выхавання з'яўляецца далучэнне дзяцей да традыцый народа. Напрыклад, адзначаць прафесійныя святы, святы ўраджаю, шанаваць памяць загінулым войнам, ладзіць праводзіны навабранцаў у войска, сустрэчы ветэранаў, удзельнікаў воін. Нязменна жыве ў народзе традыцыя шанаваць памяць загінуўшых воінаў. Шмат помнікаў і абеліскаў на нашай зямлі. Людзі не могуць забыць тых хто быў спалены ў Хатыні, хто пахаваны ў тысячах брацкіх магіл. Дзеці таксама павінны ведаць аб гэтых страшных старонках нашай гісторыі. Дзіця ў старэйшым дашкольным узросце ўжо здольны перажываць нянавісць, крыўду не толькі за сябе асабіста. Хай ён паплача, слухаючы аповед пра хлопчыка, якога фашысты павесілі на вачах у маці, пра салдата, які з апошняй гранатай кінуўся пад фашысцкі танк. Ня трэба агароджваць дзяцей ад моцных эмоцый. Такія эмоцыі не засмуцяць нервовую сістэму дзіцяці, а з'яўляюцца пачаткам патрыятычных пачуццяў.

Адна з граняў патрыятызму-стаўленне да працоўнага чалавека. Думка пра тое, што ўсё створана працай, рукамі чалавека, што праца прыносіць радасць, шчасце і багацце краіне, павінна як мага раней зарадзіцца ў свядомасці дзіцяці. Паказаны яму гераізм працы выхоўвае яго маральныя пачуцці не менш чым гераізм ваеннага подзвігу. Педагог, можа параіць бацькам, распавядаць дзецям аб сваёй працы, аб тым, што яны робяць, і для чаго гэта трэба.

Пры азнаямленні дзяцей з цяжкасцю дарослых, вельмі важна паказаць ім грамадскую значнасць гэтай працы, яго неабходнасць не толькі асабіста да нейкага чалавека, але і ўсёй краіне. Найбольш наглядна гэта можна зрабіць, распавядаючы аб працы хлебароба. Апавяданні аб гераічным працы, аб адданасці справе, аб самаадданасці і адвагі дапамагае выхоўваць гонар за чалавека – працаўніка. У патрыятычным выхаванні дзяцей вялікая роля кніг пра абаронцаў Радзімы. Гераізм хвалюе і прыцягвае да сябе дзіця, нараджае імкненне да пераймання.

Чытаючы дзецям аповяд, верш, важна сваімі інтанацыямі, лагічнымі націскамі перадаць кульмінацыйныя моманты ў творы, прымусіць іх хвалявацца і радавацца. Гутарыць пасля чытання, трэба з вялікай асцярогай, каб не разбурыць, а ўмацаваць эмацыйнае ўздзеянне. Ня трэба задаваць шмат пытанняў па тэксце гэтага твора. Але важна, каб усе яны былі накіраваны не на выклад зместу сюжэту, а на эмацыйныя моманты " калі вы слухалі аповяд, вам было трохі страшна?"«" А калі вы ўзрадаваліся?», «Якое месца ў аповядзе вам больш за ўсё запомнілася?». Пасля адказаў дзяцей можна прачытаць твор яшчэ раз.

Любіць Радзіму - гэта і ведаць яе. Што можа ведаць аб сваёй краіне дзіця, якія веды патрэбныя яму, каб першае пачуццё любові да айчыны стала свядомым і трывалым? Перш за ўсё, дзіцяці трэба ведаць аб сённяшняй жыцця Радзімы. Прыклады працоўных подзвігаў людзей у імя дабрабыту і славы Радзімы, традыцыі, з якімі педагог знаёміць дзяцей, дапамагаюць ім усвядоміць патрыятызм, як пачуццё выяўляецца штодзённа.

Вельмі важна для выхавання патрыятычных пачуццяў і гістарычныя веды. Зварот да літаратуры, мастацтва мінулага, гэтак жа як і да гісторыі, - гэта зварот да мінулага свайго народа. Толькі той, хто любіць, шануе і паважае назапашанае, і захаванае папярэднімі пакаленнямі, можа стаць сапраўднымі патрыётамі.

Любоў да Радзімы становіцца сапраўдным глыбокім пачуццём, калі яна выяўляецца не толькі ў імкненні больш даведацца пра яе, але і ў жаданні, патрэбы працаваць, на карысць Айчыны, беражліва ставіцца да яго багаццяў. Ролю самастойнай працоўнай дзейнасці ў выхаванні будучага грамадзяніна надзвычай важная. Справы дзіцяці дашкольніка невялікія і не складаныя, аднак яны маюць вялікае значэнне для фарміравання яго асобы. Трэба заахвочваць самастойную дзейнасць дзяцей, матывам якой з'яўляецца жаданне зрабіць, што-то для калектыву, для дзіцячага саду. Не заўсёды хлопцы могуць самі зразумець, што і як рабіць. Вось тут і патрэбна дапамога дарослага, яго савет, прыклад. Увесну арганізуецца суботнік па ўборцы і азеляненні двара, вуліцы на якой жыве дзіця. "Бяры сынок, рыдлёўку, пойдзем працаваць", - кажа бацька. І абавязкова, на наступны дзень, прыйшоўшы ў дзіцячы сад, сын з гонарам скажа:»а мы ўчора з татам пасадзілі дрэва ў нашым двары". Удзел у агульных справах-выхоўвае ў дзіцяці гаспадара сваёй краіны. Кахаючага гаспадара, клапатлівага. Праца з грамадскай матывацыяй трэба арганізаваць і ў дзіцячым садзе і дома так, каб ён быў сістэматычным, а не ад выпадку да выпадку. Дзіця павінна мець пастаянныя даручэнні, не толькі па самаабслугоўванні, але і для карысці іншых, усяго калектыву. Важна толькі, каб гэтая праца сапраўды меў рэальнае значэнне для навакольных, ня быў надуманым. Усё сказанае мае прамое дачыненне да выхавання патрыятычных пачуццяў у дзяцей.